2025-11-08
3maja.P

Tu będą płatne miejsca parkingowe. Fot. RJ

Rada Miasta Kutno przyjęła uchwałę rozszerzającą Strefę Płatnego Parkowania o odcinek ulicy 3 Maja – od ul. Sienkiewicza do ul. 1 Maja. Decyzja ta wywołała liczne kontrowersje i wzbudziła ożywioną dyskusję wśród radnych na dzisiejszej sesji. Władze miasta argumentują, że zmiana ma na celu zwiększenie rotacji pojazdów w rejonie dworca PKP oraz realizację miejskiej polityki transportowej.

Zgodnie z informacjami przekazanymi radnym przez Urząd Miasta, największym problemem w tej okolicy był brak dostępnych miejsc parkingowych, co utrudniało mieszkańcom krótkoterminowe zatrzymanie się w celu odebrania lub dowiezienia pasażerów pociągów. Podczas obserwacji przeprowadzonej przez urzędników stwierdzono, że wiele pojazdów parkowało w tym miejscu przez ponad dwie doby. Dodatkowo, niewielki parking bezpośrednio przy dworcu, należący do PKP, niemal zawsze jest całkowicie zajęty.

Prezydent Kutna, Mariusz Sikora i jego zastępca uzasadniali, że wprowadzenie opłat za parkowanie może zachęcić część kierowców do korzystania z komunikacji miejskiej, która w przypadku mieszkańców posiadających Kutnowską Kartę Mieszkańca z aktywnym pakietem jest bezpłatna (podobnie jak pierwsza godzina parkowania w SPP). Tuż obok dworca znajduje się duża zatoka autobusowa, co – zdaniem prezydenta – sprzyja promowaniu publicznych środków transportu jakimi dysponuje MZK.

Nie wszyscy jednak podzielają ten punkt widzenia zawarty w uzasadnianej uchwale. Zastrzeżenia związane z rozszerzeniem strefy zgłosili m.in. radni Robert Stępniewski, Rafał Jóźwiak, Ewa Rzymkowska oraz Andrzej Michałkiewicz. Podnosili oni argumenty, że nowa opłata parkingowa może przenieść problem parkowania na pobliskie osiedla i ulice, gdzie strefa płatna nie obowiązuje. Ich zdaniem, miasto powinno raczej wspierać preferencyjne rozwiązania dla osób przesiadających się na pociągi, a nie wprowadzać utrudnienia, szczególnie dla wielu kutnian codziennie dojeżdżających do pracy do Łodzi czy Warszawy (parkują oni 10-12 godzin). Wskazywano również na słabe skomunikowanie porannej komunikacji MZK z odjazdami pociągów oraz potrzebę przygotowania lepszej koncepcji niż przedłożona – np. parkingu typu park & ride (parkuj i jedź), który umożliwiałby całodzienne parkowanie na preferencyjnych warunkach, czy też kiss & ride (tzw. pocałuj i jedź) dla parkowania chwilowego.

Propozycje zmian w uchwale nie zostały jednak przyjęte. Prezydent zaapelował o przeprowadzenie głosowania bez poprawek. Ostatecznie 12 radnych z Klubu Porozumienie dla Kutna opowiedziało się za rozszerzeniem strefy płatnego parkowania, 7 radnych z Klubu Prawo i Sprawiedliwość było przeciw, a jeden radny – Andrzej Michałkiewicz z Platformy Obywatelskiej – wstrzymał się od głosu.

Zgodnie z uchwałą, parking przy ul. 3 Maja – na odcinku między ul. 1 Maja a ul. Sienkiewicza – będzie objęty takimi samymi opłatami, jak pozostałe obszary Strefy Płatnego Parkowania w Kutnie. Nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego. (rj)